joi, 1 decembrie 2011

Don Rigoberto si nevasta regelui din Lidia


Don Rigoberto, isi alinta sotia, pe frumoasa dona Lucretia, spunandu-i "nevasta regelui din Lidia". Asta in "Elogiu mamei vitrege" de Llosa. Am cautat-o pe superba regina in tinutul respectiv din Istorii si am aflat de la Herodot ca regele nu putea sa suporte sa fie singurul om care vede o splendoare precum regina sa, si isi punea cate-un sclav sa o priveasca goala. De fapt, ii crea iluzia ca poate sa se bucure de ea. Desigur, nici unul nu a ajuns suficient de aproape de regina incat sa stie ca n-a murit degeaba.Si, niciunul nu a scapat cu viata dupa fantastica experienta, sacrificarea lor facand parte din nalucirile erotice ale regelui nemurit de Istorii. In "Pacientul englez", un personaj, Laszlo Almasy poarta cu el cartea "Istorii " de Herodot. Mi-ar fi placut daca Ondaatje i-ar fi dat personajului numele Aurel Vlaicu, de exemplu, si as fi citit cu si mai multa placere "Pacientul englez". Alma inseamna "mar" in maghiara, iar Almasy este "omul cu mere". Alte personaje citeaza din alte carti in "Pacientul ..." Imi place viata secunda o unei carti, in paginile altei carti, imi place cum jongleaza Haruki Murakami cu aceasta tehnica. Uneori, ma gandesc si eu la nevasta regelui din Lidia. In istoria aceea, puteam sa joc cel mult rolul de sclav. Ar fi meritat sa-mi pierd capul pentru o nalucire? Ma pierd adesea in reverie si zic ca ar merita.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu