Sefer Ha- Zohar ( Cartea Splendorii ), atribuita lui Simeon ben Yohai si fiului sau Eleazar, a fost scrisa in sec. 2 dupa Hristos, pe parcursul unei perioade de 13 ani, in timpul persecutiilor romane.
Zoharul initiaza in misterele Cabalei.
Cartea afirma cu intransigenta ca "Sionul este inima lumii" si ca "Israel este mai presus decat celelalte natiuni", dar, atentie!, nu in sensul puterii, si in acela al responsabilitatii fata de datoria "salvarii".
*
Plangand, striga Rabbi Simeon:
"Vai, mie, daca revelez aceste mistere, si vai mie daca nu le relevez!"
Cei care erau cu el, au pastrat tacerea.
Rabbi Abba s-a ridicat si i-a spus lui Rabbi Simeon:
"Daca Domnul nostru vrea sa releveze misterele, poate sa o faca fara grija, caci Scriptura spune :
Dumnezeu isi reveleaza hotararea celor care se tem de el.
Ori,tovarasii tai se tem de Domnul, binecuvantat fie numele sau ..."
*
Rabbi Simeon a inceput atunci sa vorbeasca :
"Tradatorul divulga secretele, dar cel care are credinta in inima pastreaza cu grija cuvantul care i-a fost incredintat.
LUMEA NU SUBZISTA DECAT PRIN SECRET.
Daca secretul este necesar in lucrurile profane, cu atat mai mult este necesar in Misterul Misterelor din Timpurile Stravechi, care nu este incredintat nici ingerilor din apropierea lui Dumnezeu!"
Rabbi Simeon spuse apoi:
"Nu invit cerurile sa vina sa ma asculte, nici pamantul sa ma auda, precum Moise; caci noi suntem cararile lumii ...
Fericita soarta voastra, voi, cei drepti, carora Misterul Misterelor le este relevat, in timp ce ingerilor din apropierea lui Dumnezeu, nu"
SCRIERILE SFINTE
Rabbi Yosse spune:
"Desigur ca toate creatiile Domnului, binecuvantat fie el pe pamant,
au fost facute prin misterul Intelepciunii eterne pe care Domnul, binecuvantat fie Numele sau, vrea sa o faca cunoscuta oamenilor.
Dumnezeu vrea ca oamenii sa descopere in lucrarile lui misterul Intelepciunii.
Ori, lucrarile Domnului, binecuvantat fie Numele sau,sunt cuvintele Scripturii; caci nu este un singur verset din Scrierile Sfinte, oricat de neinsemnat ar fi la prima vedere, care sa nu ascunda mai multe carari care conduc la misterul Intelepciunii supreme.
Remarcati ca Rabbi Yohanan, fiul lui Zaccai, a pronuntat trei sute de maxime care se refera la misterul Intelepciunii supreme, toate deduse din cuvintele versetului urmator:
- Si sotia lui se numea Meetabel, fiica lui Matred, fiica lui me-Zaab -
(Gen.36,39)
Rabbi Yohanan nu a divulgat cele trei sute de maxime ale versetului, decat lui Rabbi Eleazar, pentru a-l face sa cunoasca multimea misterelor cuprinse si in cel mai mic cuvant al Scrierilor Sfinte. Intr-atat sunt de sfinte si de minunate, asa cum este scris:
INDEPARTEAZA VALUL CARE ESTE PE OCHII MEI, PENTRU CA EU SA VAD MINUNILE CUPRINSE IN LEGEA TA."
* * *
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu