Respiratia este poarta mentalului.Daca ne oprim respiratia, gandurile noastre se opresc. Daca gandim hoatic, si respiratia este haotica. Respiratia reflecta instantaneu modul nostru de gandire.
Odata ce realizam perceptia miscarilor subtile ale respiratiei, suntem capabili sa percepem si miscarile subtile ale gandirii.
Constientizarea procesului gandirii schimba calitatea mentalului; anas-urile si pranayama schimba calitatea corpului. Apoi vine momentul cand corpul si mentalul se unesc, si orice conflict dispare intre ele. Cele doua lucreaza simultan, dar nu suntem nici corp, nici mental. Ne cunoastem pentru prima data SINELE. Este transcendenta.
Omul contemporan este un fenomen cu totul nou. Pe vremea lui Pantajali, centrul personalitatii umane nu era intelectul, ci inima. Si inaintea lui Pantajali, era si mai jos, sub ombilic. Hatha Yoga a conceput metode utile si semnificative pentru fiintele al caror centru al personalitatii se situa in regiunea ombilicului. Apoi centrul a urcat la inima, si numai in acel moment s-a putut recurge la Bhakti Yoga. Aceasta cale s-a dezvoltat in Evul Mediu, deoarece tocmai in aceasta epoca s-a realizat transferul centrului personalitatii intre ombilic si inima. Orice metoda trebuie sa fie adaptata persoanei careia ii este destinata.In zilele noastre, nici macar Bhakti Yoga nu mai este convenabila. Centrul personalitatii s-a indepartat si mai mult de ombilic.In prezent, acest centru este intelectul.
Utilizarea unor metode haotice, spre deosebire de cele sistematice, sunt de ajutor pentru a scoate centrul din sfera intelectului, si pentru a-l cobori. In acest caz, metodele sistematice sunt neputincioase, sistematizarea fiind un domeniu specific intelectului. Ele nu fac altceva decat sa-l intareasca, dandu-i mai multa energie. Metodele haotice fac abstactie de intelect. Ele il fac inactiv, creand un asemenea haos incat centrul este coborat din intelect pana in inima.
Intelectul nostru a luat in stapanire o parte atat de mare a fiintei noastre, incat ne aflam total sub dominatia sa. Nu mai este loc pentru inima, astfel incat, aspiratiile acesteia sunt reprimate. Gandirea sistematizeaza intotdeauna, transforma lucrurile in abstractiuni matamatice, reprima sentimentele. Folosind o metoda haotica, tranferam centrul constiintei spre inima. In al doilea rand, se face apel la catharsis, care deschide si elibereaza inima si ne permite sa eliminam represiunile. Odata ce inima este usoara si libera, centrul de constiinta este impins si mai jos. El se stabileste in zona ombilicului. Aici se gaseste izvorul vitalitatii.
Constiinta poate actiona pornind de la orice centru al corpului, si cel mai aproape de sursa originara este ombilicul.Cel mai indepartat de sursa originara este creierul, astfel incat, daca energia vitala se indreapta spre exterior, centrul de constiinta devine creierul. Daca energia vitala se indreapta spre interior, ombilicul sfarseste prin a deveni centrul constiintei.
Meditatia Dinamica ajuta la indepartarea centrului de constiinta de creier. Meditatia nu provoaca numai o renastere, o transformare a individului ; ea pune bazele pentru transformarea intregii societati, si a fiintei umane ca atare.
Mintea nu poate sa creeze decat poli opusi : dumnezeu-diavol; viata-moarte; iubire-ura. Iubirea si ura provin din aceeasi energie, dar asta e greu de inteles, deoarece divizarea este o facilitate necesara mintii. Insa divizarea nu este reala. Ea nu este un adevar.
Daca o persoana va insulta, spuneti “PO”. Incercati sa simtiti schimbarea produsa in interiorul vostru. Un singur cuvant poate schimba mult lucrurile. Cand spuneti cuvantul “PO”, atunci raspunsul vostru este ;
” Inteleg. Acum stiu care este atitudinea voastra in privinta mea. Poate aveti dreptate, poate va inselati. Ma feresc sa decid acest lucru.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu